اطمینان پیش از خرید استعلام اصالت گوشی‌های نو و کارکرده

اطمینان پیش از خرید

استعلام اصالت گوشی‌های نو و کارکرده

یکی از کارهای مهمی که می‌توانید قبل از خرید گوشی، برای جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی انجام دهید، استعلام اصالت دستگاه است تا به چند نکته‌ی مهم پی ببرید:

  • قانونی بودن دستگاه
  • تطابق مشخصات ظاهری گوشی با مشخصات استعلام‌شده
  • شرکت واردکننده و نوع واردات
  • روشن شدن دستگاه در گذشته
shadow

راه‌های استعلام

شما می‌توانید از سه طریق برای اتصال به سامانه همتا و گرفتن استعلام استفاده کنید:

  • وب‌سایت hamta.ntsw.ir
  • کد دستوری #۷۷۷۷*
  • اپلیکیشن همتا
shadow

مراحل استعلام اصالت از طریق کد دستوری

اطمینان پیش از خرید استعلام اصالت گوشی‌های نو و کارکرده

۱شماره‌گیری کد دستوری #۷۷۷۷* با شماره‌ی دلخواه و ضربه زدن روی دکمه‌ی برقراری تماس

۲ارسال عدد ۱ (گزینه استعلام اصالت)

اطمینان پیش از خرید استعلام اصالت گوشی‌های نو و کارکرده

۳وارد کردن شانسه‌ی ۱۵ رقمی دستگاه (IMEI) بدون هیچ علامت اضافه‌ای

این شناسه به تعداد اسلات دستگاه (شکاف برای قرارگیری سیم‌کارت) بستگی دارد و روی جعبه یا با شماره‌گیری #۰۶#* دیده می‌شود و نیازی به باز کردن جعبه نیست.

دریافت پاسخ استعلام به‌صورت پیامک

shadow

مراحل استعلام اصالت از طریق وب‌سایت همتا

  • ورود به وب‌سایت hamta.ntsw.ir
  • ثبت نام با وارد کردن کد ملی و شماره‌ی سیم‌کارت
  • انجام کارهای مربوط به استعلام اصالت
shadow

مراحل استعلام اصالت از طریق اپلیکیشن همتا

  • دانلود و نصب اپلیکیشن
  • ثبت نام با وارد کردن کد ملی و شماره‌ی سیم‌کارت
  • انجام کارهای مربوط به استعلام اصالت

اگر پیش از این در وب‌سایت ثبت نام کرده باشید دیگر نیازی به ثبت‌ نام مجدد در اپلیکیشن نیست.

در وب‌سایت و اپلیکیشن می‌توانید آموزش‌های تصویری، ویدئویی و سوالات متداول بقیه کاربران را هم ببینید.

shadow

نتیجه‌ی نهایی استعلام اصالت

  • شناسه‌ی دستگاه قانونی نیست و در شبکه‌ی تلفن همراه سرویس نخواهد گرفت؛در صورت دریافت این پاسخ دستگاه را به هیچ عنوان نخرید، چراکه ۳۰ روز بعد از روشن کردن گوشی، دستگاه قطع خواهد شد.
  • واردکننده: شرکت***؛ این نام، نام شرکت واردکننده‌ی گوشی موبایل به‌صورت قانونی است که کد فعال‌سازی را به سامانه‌ی همتا اعلام کرده. اگر مشکلی در زمینه‌ی فقدان کد فعال‌سازی، عدم تطابق شناسه‌ی ذکرشده در پیامک تایید کد فعال‌سازی با شناسه‌ی قابل مشاهده از #۰۶#* و… وجود داشت باید آن را با شرکت واردکننده در میان بگذارید.
  • واردکننده: به‌صورت مسافری؛ چنین پیامی به این معناست که دستگاه فقط برای استفاده مسافر وارد کشور شده و قابل استفاده‌ی تجاری نیست. دستگاه مسافری هیچ‌گونه گارانتی یا خدمات پس از فروش ندارد و در صورت بروز هر مشکلی مرجع معتبری برای رفع آن وجود ندارد.
  • واردکننده: صرفاً مناطق آزاد؛ پرداخت عوارض این دستگاه منطبق بر ضوابط مصوب مناطق آزاد تجاری بوده و فقط در همان مناطق می‌توان از خدمات شبکه اپراتوری استفاده کرد. ارائه‌ی خدمات اپراتوری برای این دستگاه‌ها خارج از مناطق آزاد تجاری قطع می‌شود.
  • این دستگاه قبلاً با یک سیم‌کارت روشن شده است؛ چنین دستگاهی قبلاً حداقل با یک سیم‌کارت روشن شده و از خدمات شبکه‌ی اپراتوری استفاده کرده است و نباید به‌عنوان دستگاه نو فروخته شود.
    اگر این جمله در پایان پاسخ استعلام اصالت ذکر نشد، نمی‌توان اظهار نظر قطعی درباره‌ی روشن شدن آن ارائه داد.
  • شناسه (IMEI) دستگاه قانونی نیست ولی مشمول طرح ثبت تلفن همراه نیست؛ این دستگاه هنوز مشمول طرح رجیستری نشده و اگر تلفن همراه نباشد، می‌توانید با قرار دادن سیم‌کارت در دستگاه و استفاده از آن، شناسه را به‌عنوان شناسه‌ی دستگاه قانونی ثبت کنید.
    توجه کنید اگر دستگاه، تلفن همراه بود از خرید آن خودداری کنید، زیرا سرویس چنین دستگاه‌هایی توسط سامانه همتا قطع می‌شود.
  • شناسه‌ی دستگاه جزو شناسه‌های قانونی ثبت شده است. در صورتی‌ که دستگاه شما تلفن همراه است از خرید آن خودداری کنید؛ این دستگاه هنوز مشمول طرح رجیستری نشده و اگر تلفن همراه نباشد، می‌توانید با قرار دادن سیم‌کارت در دستگاه از آن استفاده کنید.
    اگر دستگاه، تلفن همراه بود از خرید آن خودداری کنید. سرویس چنین دستگاه‌هایی توسط سامانه همراه قطع خواهد شد.